söndag, augusti 11, 2013

Kritik efter min migrationsdebatt

Jag redovisade för två dagar sedan mitt 7-punktsprogram för migrationspolitiken, med inriktning fortsatt generös i Europatät men där några punkter bör kunna anpassas i riktning mot praxis i övriga EU-länder.

Jag försöker bana väg för en lite högre takhöjd i migrationsdebatten, idag är den mycket låg. Jag är övertygad om att en debatt kan och bör föras inom ramen för en generös grundsyn men där enskilda delar kan diskuteras både i riktning än mer generös eller i att anpassning bör ske mot våra grannskapsländer.

Jag vet hur grundreaktionen från en del mediaröster och andra politiker ofta är, ett starkt fördömande av den som vill öppna debatten på detta sätt.

Jag har tidigare bl a anklagats för att inte stå upp för alla människors lika rätt och värde och för att "tassa på bruna jaktmarker" (Sörmlands Nyheter (C)). Bl a tack vare att några modiga ledarsidor försvarat mig  (nu rätt länk, OBS!) har debatten lagt sig, men vi får se vad som händer denna gång.

Reportern på Östgöta Correspondenten, Hector Barajas, är först ut. Han har twittrat så här:

"Héctor Barajas@antilagom22h
Tänker vinna över SD-väljare med taktik av 1930-talets Bondeförbundet? den nya Otto Wallén? "
 
Jag har googlat på Otto Wallén som på 1930-talet var aktiv i bl a bondeförbundet och som i ett riksdagsanförande 1939 talade om folkstammar och uttryckte sig antisemitiskt.
 
Tyvärr var samhällsdebatten i många partiet på 1930-talet påverkade av unkna tankeströmningar, det talades om folkstammar och riksdagen inrättade ett rasbiologiskt institut. Centerpartiet har på olika sätt granskat vad som skedde och naturligtvis tagit totalt avstånd från det.
 
Nu kopplar en journalist på Corren mitt 7-punktsprogram där jag vill att Sverige ska fortsätta med Europas mest generösa migrationspolitik till en antisemit på 1930-talet, förmodligen för att jag ifrågasätter att Sverige ska öppna sina gränser för fri invandring och för att jag på några punkter menar att Sverige bör överväga att anpassa regelverk i riktning mot praxis i övriga EU.
 
Detta är något alldeles oerhört och jag utgår ifrån att Hector besinnar sig och tar tillbaka och gärna ber om ursäkt.
 
Hectors andra tweet är denna:
 
"Héctor Barajas@antilagom22h
Vad tycker Östergötlands övriga 14 riksdagsledamöter om utspel om flyktingfrågan? Tiger de? LÄS MER: "
 
Jag antar att Hector och Corren kommer att spegla reaktioner från mina riksdagskollegor i denna viktiga fråga.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

Unknown sa...

Ytterligare ett tragiskt exempel på hur långt ifrån verkligheten som våra journalister lever i.

Rent cyniskt tror jag dock att du kan ignorera det här med gott samvete. Även om vissa journalister rå-hatar dig på irrationella grunder så håller den överväldigande majoriteten av Sveriges väljare med dig om att det måste finnas ett mellanområde mellan fri invandring och låste gränser. Med tanke på att bara ungefär 15 % av Sveriges befolkning har stort eller mycket stort förtroende för journalister kan vi ganska kallt räkna med att ditt rimliga ställningstagande kommer att ge positivt avtryck bland väljarna oavsett hur mycket du smutskastas.