onsdag, september 25, 2013

Dialog med Corren i aktuell fråga

Som jag har sagt, jag respekterar Centerstämmans migrationsbeslut, som fattades med överväldigande majoritet. Samtidigt som jag hoppas på respekt för att jag behåller min uppfattning om en lite mer , som jag ser det, nyanserad linje.

Jag har ambitionen att vara tillfreds med det stora mediagenomslag min debattartikel i SvD fick, hoppas att den kanske kan ge avtryck så småningom samt annars ligga lite lågt och låta partilinjen blomma ut och förhoppningsvis leda till ökat väljarstöd.

En stor politisk fråga fortsätter samtidigt att debatteras. Min hemtidning Östgöta Corren skrev en ledarartikel för några dagar sedan , där jag berördes. Jag har idag svarat på den, och svaret är ett koncentrat av min hållning i migrationsfrågan. Jag begriper ärligt talat inte vad som är förgripligt i hur jag resonerar, och som Corren kritiserar, och kan du som läser förklara så varsågod.

Jag gläds över några artiklar och blogginlägg till mitt stöd (Dagens Industri, Niclas Carlsson, Stefan Hanna) men Corren och t ex UNT och andra är ju kritiska.

Den skarpa ledarskribenten Marika Formgren skriver i Västerviks-Tidningen intressant om frågan om anhöriginvandring och dess bakgrund.

 

11 kommentarer:

Unknown sa...

Du får nog byta till SD om du vill föra en öppen och förutsättningslös debatt om invandringspolitiken, i sjuklöverna förfaller debatterna till att bli plakat och slagordsdebatter med inslag av hallelujastämning.

Anonym sa...

Tycker Corren står upp bra mot gangstrarna, hängde ut dem med ljud och bild, bra.

Men skulle gärna se att Corren kanske Christian Dahlgren kom med en journalistisk analys över Centerns nya förslag.

Vad händer när de som har rätt att söka asyl i Sverige kanske tio eller hundra dubblas? Hur stor kan ökningen bli om flyktingar kan söka asyl på plats?

Hur ska sållningen gå till då Sverige sannolikt inte ekonomiskt kommer kunna ta emot alla som är berättigade asyl från jordens alla hörn?

Är det de som är i mest behov av hjälp vi ska ta emot? Och vad händer då med alla de som nu står vid gränsen och betalt flera hundratusen kronor, Corren? För då uppstår frågan, hjälper vi rätt flyktingar idag?

Är det kanske så med Centerns förslag att vi inte kommer ta emot flykting från exempelvis Syrien då vi kanske fyller kvoten med flyktingar från rena svältläger i Afrika?

Christian Dahlgren kan vi få en knivskarp analys av Centerns förslag i praktiken?

Anonym sa...

Knapptryckarkompaniets umgängesregler stipulerar att partilinjen är ett obligatorium. Punkt.

I och med att du påtalar att partilinjen är behäftad med ett allvarligt problem, så har du skitit i det blå skåpet och gjort dig omöjlig inom såväl partiet som alliansen.

Anonym sa...

Jag tycker vi borde bekosta invandringen med pengar tagna från presstödet. När de pengarna är slut så kan vi diskutera hur vi går vidare.

Anonym sa...

Om jag skulle ge centerpartiet en julklapp i år, så skulle det bli en jordglob, där man tydligt ser vilken liten del av jordens yta som Sverige upptar.
Ibland undrar jag faktiskt om det är bristande geografiundervisning som är orsaken till att dina partivänner tror att vi kan ha fri invandring.
(Glöm sedan inte att på en platt 2-dimensionell karta blir proportionerna förvrängda. En yta närmast någon av polerna tar större plats på kartan än en lika stor yta vid ekvatorn - det är därför jag vill ge en jordglob som julklapp.

Anonym sa...

"Jag begriper ärligt talat inte vad som är förgripligt i hur jag resonerar, och som Corren kritiserar, och kan du som läser förklara så varsågod."

Hej Staffan, du kan sluta fundera på varför du smutskastas. Du kommer aldrig bemötas i sak med konkreta motargument eftersom det inte finns några motargument. Du kommer, som alla vi andra, få vänja dig med one-liners som "dålig värdgrund" "grumliga vatten" "rasist" osv osv.

MVH Karlsson82

Unknown sa...

Hej Staffan, du kan sluta fundera på varför du smutskastas. Du kommer aldrig bemötas i sak med konkreta motargument eftersom det inte finns några motargument. Du kommer, som alla vi andra, få vänja dig med one-liners som "dålig värdegrund" "grumliga vatten" "rasist" osv osv.
Precis vad jag tycker också, stå på dig Staffan!

Anonym sa...

Mycket uppfriskande med en riksdagsman som är orädd och säger som han tycker.

Ett av få ljus på samhällsdebattens annars dystert mörka himmel. Tack!

Dock tror jag att de flesta som fått upp ögonen för hur det ligger till misstror "de gamla vanliga" partierna (baserat på tidigare politik) och istället röstar på SD.

Anonym sa...

Dina farhågor har besannats, Staffan. I nya mätningen från Novus har SD ökat 1,5%, C har minskat -1,3% efter stämman, och Novus säger att det är alliansen som tappat mest till SD, ***i synnerhet Centern***, tydligen. Kanske kärnväljarna har vaknat till slut och förstått att deras parti har tagits över av extremliberala maffian.

Anonym sa...

Nu är det Godnatt för C, som förväntat minskar partiet i Novus senaste mätning, jag kan inte begripa varför C vill ge bort sina väljare till SD - är det bara Danielsson bland ledande Centerpartister som insett detta ?

Anonym sa...

"låta partilinjen blomma ut och förhoppningsvis leda till ökat väljarstöd."

Tappat 25% av väljarna i senaste Novus efter stämman. Jag är ganska säker på att ju bättre Centerns ledning blir på att få ut sitt budskap desto mer avlägsen kommer 4%-spärren bli. I senaste Novus balanserar även FP och KD på 4%-strecket så det kommer bli kamp om stödröstarna. Slår taktikröstandet fel kan det bli 3,9%x3.

Dumt egentligen att skriva det här i din blogg när du verkar vara den enda i riksdagsgruppen med insikt om partiets sjukdomstillstånd.

MVH Karlsson82