söndag, september 08, 2013

SNF - Sluta svartmåla lantbruket! (Debatt i Land)

Naturskyddsföreningen genomför tyvärr nu en exempellös och delvis osaklig kampanj för att föra fram det ekologiska jordbrukets förtjänster. Hade man nöjt sig med det hade detta blogginlägg inte skrivits. Men mot förtjänsterna ställer man det vanliga miljöjordbrukets påstådda hemskheter, och det kan inte få stå oemotsagt.

Det är naturligtvis en stor kraft  i SNFs propaganda som många storstadsbor och medlemmar tror är sanning. Det osakliga inlägg på SNFs facebookssida som jag, och många andra, nu reagerar på har på bara några dagar delats av över 20.000 personer, som alla bibringats uppfattningen att det mest moderna och miljövänliga vanliga  jordbruket i världen, det svenska, är ett "giftjordbruk". Min lilla motkampanj når tyvärr inte alla dessa, så mer informationsinsatser är verkligen av nöden. (Jag hoppas att t ex LRF och andra miljöorganisationer reagerar när vanliga lantbrukares ansträngningar svartmålas).

Jag skriver nu i Land Lantbruk och ATL (tyvärr ej på nätet) om SNFs svartmålning av världens mest miljövänliga vanliga jordbruk, där 10.000-tals hårt arbetande bönder ständigt kämpar. Jag har självfallet respekt för både dessa och för även de hedervärda ekobönderna. Det har tyvärr inte Naturskyddsföreningen, vars ordförande föraktfullt talar om det jordbruk som står för 95 % av matproduktionen i Sverige som "giftjordbruket". Denna grova förtalskampanj gör nu allt för att svartmåla och urholka förtroendet hos konsumenterna för t ex vanlig svensk mjölk vilket är djupt allvarligt.

Som natur- och miljövän vill jag, och säkert många andra, kunna vara med i Naturskyddsföreningen. Tänk till, SNF, och gör detta möjligt!

Tillagt 23 februari 2014: Här länkar till några andra blogginlägg där jag kritiserar Naturskyddsföreningen, och detta och sedan detta om Sörgården.

Inga kommentarer: