onsdag, augusti 27, 2014

Begränsa tiggeriet - varför så laddat?

Jag har redovisat en varudeklaration om mig för "den kryssbenägne" inför riksdagsvalet.

I min lilla personvalsannons (se nedan)  lyfter jag fram att jag anser det viktigt att diskutera även tiggeri och migration. Jag har varit bekymrad över att det varit så svårt att i den offentliga debatten, utifrån en generös grund, kunna svara och diskutera kring en del frågor som människor ställer vid sina köksbord, och jag är övertygad att detta tyvärr har gagnat Sverigedemokraterna en del. Därför är det positivt att statsministern tar upp de kostnader, i varje fall på kortare sikt, som en stor flyktingström till Sverige medför. Det är mycket bättre än att negligera eller förneka dem. Och statsministern pläderar för att Sverige som en "humanitär stormakt" ska behålla sina mer generösa migrationsregelverk och ta dessa kostnader, all heder för den rakryggade hållningen. Jag är däremot öppen för att Sverige bör överväga att anpassa sina regler i riktning mot övriga EU-länder på några punkter.

Även det växande tiggeriet engagerar en del, och Centerpartiet har liksom andra partier en öppen inställning till denna nygamla företeelse.

Jag är lite mer obekväm, och funderar en del. Detta har resulterat i en debattartikel i Östgöta Corren, samt i en slutreplik till ett inlägg som kritiserade mig som "populist".

En viktig fråga är hur EUs fria rörlighet är tänkt att fungera, där min tro är att den gäller i tre månader för att söka jobb eller semestra, typ, givet att man kan försörja sig själv. Jag är tveksam till om den var tänkt till att man återkommande kan resa till andra länder för att "arbeta genom att tigga" samtidigt som man inte har egna resurser för uppehälle och övernattning utan bor olagligt och är beroende av tiggeri och biståndsinsatser från ideella organisationer och från kommuner i olika former. Här tänker jag vidga mina kunskaper genom att låta riksdagens utredningstjänst bedöma vad som faktiskt gäller och ge en översikt över hur andra EU-länder resonerar och agerar.

Jag har full respekt för Centerpartiets, och många andra partiers, varmhjärtade inställning till de ständiga avhysningar som polisen nu tvingas till och till att man vill ge de som tigger bostad och arbete. Ju mer Sverige ligger i framkant med sådana positiva insatser, ju fler utsatta människor i samma situation kommer rimligen att söka sig till Sverige, i ett läge när våra mottagningsresurser redan är ansträngda genom alltfler asylsökande.

Uppenbarligen uppfattas det ofta som "fel" i politiska sammanhang att resonera som jag gör ovan, genom att fundera och diskutera kring den utveckling som finns och som måste hanteras. Jag har som sagt full respekt för Centerpartiets uppfattning enligt länken ovan, men förstår inte dramatiken i att t ex jag själv resonerar i en lite mer restriktiv riktning genom att t ex vissa begränsningar införs i kommunens lokala ordningsstadga.



6 kommentarer:

J.K Nilsson sa...

För min del så tycker jag att tiggeri inte är så mycket att bekymra sig om. Omoraliskt att få pengar utan att jobba? Vems pengar är det som läggs i muggar och instrumentlådor? Biståndsinsatser från idiella organisationer? Tja, var och en gör väl vad de vill med sina pengar? Förbjuda tiggeri i lokala ordningsstagdor? Vad blir nästa steg? Tvång att tvätta sig och ha rena kläder? Någon kan ju ta illa upp...

J.K Nilsson

Anonym sa...

Tja medvetet eller omedvetet vill de köra offentliga sektorn i botten,tror någon att svensk ekonomi på ca 25 plats i världen har större resurser än Tyskland 4 största,Där har man stöd av Eu domstolen till att neka Romer tillgång till välfärdstjänster!här i Sverige jagas varje en som tänker att skattepengar skall användas till medborgare i Sverige med okvädningsord som rasist främlingsfientlig!

Staffan Danielsson sa...

Bara en kontrollfråga, J.K Nilsson. Om tiggeriet skulle sprida sig till bostadsområden och på landsbygden och på bussar och tåg, så menar du att det är helt OK?

Anonym sa...

Vad folk gör med sina pengar i deras egen plånbok är deras ensak. Iofs gör dom nog tiggarna en bjärntjänst med att ge dom några kronor..

Vad samhället gör med våra gemensamma resurser är en annan.
Och det är där skon klämmer för många, eftersom "svensson" är rädd att det lilla vi har kvar av välfärds system ska haverera av "inströmmande" tiggare som efter ett tag behöver hjälp osv.

Jag tvivlar på att det blir så fruktansvärt då vi bor i ett kallt land och tiggarna lämnar norra delarna på vintern. Södra delarna kommer ha problem, men det kommer troligtvis tunnas ut med tiden då folk börjar lära sig att tiggarna försvinner inte för att man kastar pengar på dom.

Den enkla lösningen som Sverige praktiserae förut kommer troligtvis inte funka då allt för många kommer protestera över hur omoraliskt det är.

Svårighetsgraden är antagligen i samma nivå som prostitution. Båda företeeleser har funnits i tusentals år, och än så länge har inget förbud eller lag klarat av att "befria" ett land eller samhälle från "problemet".
Således blir nog en av dom få lösningarna att erbjuda dessa stackare någon form av alternativ sysselsättning.
Dock får samhället troligtvis skrämselhicka för den metoden då många tiggare verkar uppenbarligen inte speciellt intresserade av ett "vanligt" jobb, så det kommer troligtvis krävas en viss del tvång från samhället ifall det ska fungera att omvända en tiggare till att bli en "normal" människa som gillar att arbeta för pengarna.

J.K Nilsson sa...

Är det någon slags vargdiskussionsinsinuation du försöker klistra på mig?

Så länge man har löst biljett till buss och tåg så får man rätta sig efter vad företaget har för regler för att få åka med.

Visst skulle någon trampa förbi mig på landsbyggden och tigga så pekar jag på vedhögen.

Tigger någon i bostadsområden så är det ju för att någon ger dom pengar men vad är skillnaden mot att knacka dörr och sälja halvtaskiga kritteckninger?

J.K Nilsson

Ormtunga sa...

Charmig människosyn hos en karl som är betald av skattepengar, även om det mesta av hans energi verkar gå till att fundera över hur människor som sitter i skiten* kan klämmas åt litet extra.

För det verkar vara precis vad som efterlyses: repressalier mot människor som inte gjort något annat ont än att vara fattiga.

Nej Staffan, ska du ta och fundera över lösningar på riktiga problem istället? Till exempel bostadsbristen, ungdomsarbetslösheten, den ständigt uppblossande populistiska rasismen (som du iofs bidrar till, och du kan inte ha missat hur människor som tigger behandlas redan nu) eller frågan hur C ska förbli ett parti som är relevant för landsbygden?

* Den riktiga skiten, den som inte kan läggas på åkern och som du inte i din vildaste fantasi verkar kunna föreställa dig