torsdag, november 06, 2014

Upprop för en sansad asyl- och flyktingpolitik

Jag startar idag detta upprop för en sansad asyl- och flyktingpolitik. Läs gärna och gilla sidan och dela vidare om du delar min uppfattning att Sverige ska ha en fortsatt generös asyl- och flyktingpolitik, men att den inte kan ligga alltför långt före övriga EU-länders i sina regelverk.

Sverige har den mest generösa migrationspolitiken i Europa. Av de 500.000 asylsökande som lyckas smuggla sig in i EU väljer nära 100.000 (20 %) att ta sig till Sverige, som utgör 2 % av EUs befolkning.

Av kanske 20.000 ensamkommande barn – i åldrarna 15 till ca 23 år – till EU nästa år beräknas 8.000 söka asyl i Sverige.

På frestningarna på det svenska mottagningssystemet är stora, kostnaderna ökar starkt och 20 % av vårt utvecklingsbistånd till fattiga länder satsas nu i Sverige samtidigt som Sverige är fortsatt bland de sämsta i EU på att integrera och skapa arbete till de nyanlända.

Sverige fastställer sina regelverk för uppehållstillstånd (PUT) och för anhöriginvandring och för åldersbedömning av ensamkommande utan sidoblickar på övriga EU-länder. Reglerna är betydligt mer generösa i Sverige vilket till stor del förklarar att så många flyr till Sverige. Både alliansen och de rödgröna har låtit Miljöpartiets i dessa frågor extrema liberalism – relativt andra länder - få styra.

Jag är starkt oroad för att Sverige riskerar att ”gå i väggen” och att den migrationsvänliga folkopinionen riskerar att svänga om Sverige fortsätter att vara EUs ledande asylland samtidigt som vi klarar mottagning och integration lika dåligt som de senaste decennierna.

Utöver större och bättre insatser på integration och få i arbete anser jag att regeringen – gärna tillsammans med riksdagen – snarast bör utreda och besluta om hur Sveriges regelverk på några punkter enligt ovan bör anpassas mer till övriga EU-länders. Sverige ska fortsatt ha en generös migrationspolitik i EU-tät, men för att uthålligt säkerställa detta kan vi inte ligga lika långt före praxis i EU-länderna som idag.

Alliansen och de rödgröna låter Miljöpartiet fortsätta att styra Sveriges politik på detta område och har inga planer på att anpassa regelverken i riktning mot övriga EU-länder. Istället koncentrerar både partier och media sitt intresse till hur de asylsökande ska fördelas över landet i olika kommuner. Detta är naturligtvis viktigt men poängen med detta upprop är att därutöver behöver orsaken till att så många söker sig till just Sverige belysas och diskuteras och några regelverk anpassas.

Jag tar därför idag initiativ till detta Facebooksupprop. Instämmer du i ovanstående så gilla gärna sidan. Jag kommer att sprida den i sociala medier ( blogg, facebook och twitter mm) efter bästa förmåga och jag hoppas att du som instämmer också delar sidan efter bästa förmåga i sociala medier och i det verkliga livet (IRL)! Min tro är att det finns en stor andel av landets medborgare som kan ställa sig bakom detta upprop, och i så fall bidra till att regering och riksdag börjar agera.

Linköping den 6 november 2014
Staffan Danielsson

Jag är agronom och lantbruksföretagare och har just lämnat riksdagen efter 10 år där. En djupare bild av mitt resonemang i denna fråga finns på min blogg, sök på etiketterna invandring och integritet.

http://staffandanielsson.blogspot.com/
 
Jag har skrivit många blogginlägg om migration, se bl a här och här och här och här.

 Jag finns på facebook och twitter (staffand) och jag kan kontaktas på epost staffandan@gmail.com.

22 kommentarer:

jan-olov sa...

Bra initiativ. Nödvändigt med en minskad invandringsvolym från nuvarande nivåer vi inte klarar idag ens.
Skulle migrationsverket prognos slå in väntar ett kaos, uteblivna reformer på andra angelägna områden och kommer splittra vårt land befarar jag.

RP sa...

Jag ser att du håller på att byta parti!

Centern (eller CUF) var väl först med förslaget om att helt öppna gränserna?

Nog om det, det är ett mycket bra initiativ då mitt förtroende för Centern är bra mycket högre än för Sverigedemokraterna som i dagsläget är det enda alternativet om man anser frågan viktig.

Anonym sa...

Samhället går i väggen av helt andra skäl. Flyktingpolitik och missnöjespartier hör bara till distraktionsmomenten för att avleda uppmärksamheten från den finansiella sektorn och bankväsendet.

Staffan Ohlsson sa...

Tänk att det ska anses nödvändigt med så många helgarderingar för att våga uttrycka det av verkligheten
påvisade absolut nödvändiga!

Anonym sa...

Fäll gränsbommen omedelbart!Sverige är redan översvämmat med arbetsskygga socialfall som vägrar att lära sig svenska språket.

Dr Pangloss sa...

Dom öppna gränserna i Europa, underlättar och möjliggör all form av kriminalitet, varav terrordåd som sker av religiösa skäl, tillhör den absolut värsta sorten.
Vid alla luftburna transporter genomförs en noggrann kontroll som alla respekterar,
men när det gäller landbaserade transporter, är detta säkerhetstänkandet som bortblåst.
Hela EU projektet måste omvärderas, med fokus på 0 tolerans vad gäller terrordåd.
Politiker måste anpassa sig efter verkligheten, svårare än så är det inte.

Att skapa ett handelscentrum i Europa, som genomsyras av kriminalitet, vad är det
värt egentligen? Sverige byggdes starkt före inträdet i EU och har sedan raserats mer o mer, och
hur har det gått för Norge och Schweiz?

Anonym sa...

Danielsson är ute i ett viktigt ärende, så man kunde önska sig att folk som kommenterar här skulle hålla sig till saken.

Jag sysslar inte med facebook, så jag kan inte stödja uppropet den vägen. Dessutom måste vi hålla i minnet att ett öppet stöd för även så här sakliga och vällovliga syften kommer att vantolkas och människor anställda inte minst inom offentlig sektor kan riskera sina jobb.

Jag har diskuterat åtskilligt under eget namn (även med Danielsson på lokaltidningens debattsida), men i denna fråga vet jag att våldsamheterna aldrig är långt borta och att även barn kan drabbas.

Sverige hålls för närvarande i ett järngrepp av fullkomligt ansvarslösa krafter och etter värre är alla medlöpare, som nog innerst inne tänker som Danielsson, men som inte missar möjligheten att bränna den som först håller med honom.

Så tyvärr, Danielsson, det föreligger ett latent men allvarligt hot mot alla som under eget namn håller med dig.

Vänligen

Rick

Christina sa...

Och hur skiljer sig ditt förslag från Sverigedemokraterna? Hur kan man enligt dig behålla en generös asylpolitik samtidigt som man drar ner? Jag har läst artiklar förut av dig inom migrationsområdet och vad jag kan se tycker du i stort sett som SD? Vilket jag tycker är mycket bra. Men det du efterfrågar finns redan ett parti som står för. Ditt eget parti står för en vision om öppna gränser vad jag vet? Vore det inte bättre om du gick med i SD? För jag kan inte tänka mig att du verkligen tror på allt som läggs Sverigedemokrater till last? Har du modet och vill driva en jordbrukspolitik värd sitt namn går du med i SD!

Anonym sa...

Alla med erfarenhet från verkligheten, inklusive Danielsson, vet hur det kommer att sluta. Nuvarande politik kommer att fortsätta tills systemet havererar så katastrofalt att inte ens en gång ledande massmedia och politiker med någon trovärdighet kan förneka haveriet hur mycket man än anstränger sig. Hur länge det dröjer kan man alltid spekulera.

Visst kan vi hoppas på fred i Mellanöstern och att alla kommer att krama varandra men det lär förbli en from förhoppning utan kontakt med verkligheten inom en överskådlig framtid.

Det tragiska i sammanhanget är att haveriet kommer att gynna de verkligen främlingsfientliga och rasistiska krafterna i samhället. Samtidigt kommer det att vara väldigt negativt för alla de invandrare vi idag har i Sverige som gör en god insats.

Det vi ser nu är ett skolexempel på att vägen till helvetet kantas av goda intentioner. Så tragiskt det är att se på hur förvisso goda och humana men ack så naiva intentioner kan leda så fel.

Anonym sa...

Detta är i grunden mycket enkelt. Om Sveriges regering och Migrationsverket åtlyder internationella åtaganden och svensk lag, löser sig migrationsfrågan av sig själv.
Tillämpa 1) FN:s flyktingkonvention, 2) EU:s Dublinförordning och 3) Sveriges utlänningslag.
Det behövs inga nya regelverk. De redan befintliga duger gott.

Stellan Bojerud

Holmfrid sa...

Vad har hänt med C? Vid centerns ekonomiska seminarium i fjol påpekade Assar Lindbeck att nuvarande flyktingpolitik och välfärdens bevarande är oförenliga. Ändå kör C vidare. Assar Lindbeck är ju ändå auktoritet på området. Läs gärna Mats Edmans artikel i Dagens Samhälle i dag. Hur tondöv kan C bli?

Anonym sa...

Staffan; med dina åsikter skulle du vara en god representant för sd och inte c! Den hittills förda invandringspolitiken, kommer att rasera allt vad välfärdssystem samt arbetsrätt heter och de politiker som inte inser detta, kommer att få stå till svars senare.

Anonym sa...

Äntligen någon från de "gamla" partierna som vågar säga hur det verkligen är. Synd bara att det är alldeles för sent som detta kommer upp.

Visst är Staffan mer än välkommen att gå med i SD men ni jubelidioter som tror att man måste rösta på SD bara för att man vill gå ifrån denna vanvettiga föreställningen att Sverige ska ta hand om alla stackare från hela världen - ni fattar ju ingenting.

Titta på Danmark där kan man som socialdemokrater och liberaler ha en syn där man sätter sitt eget land och dess pensionärer i första hand istället för att tävla om att vara politiskt korrekt och se ner på sina egna blodsbröder som röstat fram dem till makten.

Sverige måste ju vara det mest menlösa och ryggradslösa landet i hela världen, konstigt att vi fortfarande får spela nationalsången på fotbollsmatcher och jubla när Sverige gör mål - tänk det kan ju alla nyanlända ta illa upp om....

Och varför envisas man med att kalla ensamkommande flyktingbarn för just det ordet? Ensamkommande flyktingbarn var min far som kom hit som 7 åring från Finland. INTE skäggiga 25 åringar från mellanöstern som påstår sig vara 16 år. Varför vågar ingen säga som det är att dem ljuger om sin ålder? Nej då gulle gullas ska det med dessa lögnare, herre Gud så indoktrinerade vi blivit :-(

Anonym sa...

Jag har tidigare funderat över något liknande. Men ditt initiativ tappar på att den som gillar sidan inte vet vad den egentligen gillar. Sidan saknar ju en programförklaring då du enbart konstaterar fakta och poängterar att Sverige fortsatt ska ha en generös invandringspolitik. För att jag ska gilla sidan vill jag veta vad generös invandringspolitik betyder i siffror avseende hitlända och kostnader.

Annelie Sjöberg sa...

Ett mycket bra förslag som öppnar upp för en sansad debatt i en oerhört viktig fråga utan att behöva positionera sig på ytterkanterna. Jag vet att det finns många människor som är oroade och att det finns stöd inom C för att se över nuvarande system som fungerar långt ifrån så bra som det skulle kunna göra. Att ta upp det gamla partiprogrammet eller omedelbart dra "SD-kortet" som några av kommentatorerna har gjort visar bara återigen hur svårt det är att debattera frågan på ett öppet och nyanserat sätt. Därför önskar jag Staffan och alla andra inom framför allt C ett stort lycka till. Låt inte två partier på ytterkanten styra denna viktiga fråga.

Unknown sa...

Vittnesmål om hur jag erbjöds ett lån utan säkerhet för bara 2%.
Jag är Farida Agus Setiawati och jag är ett levande vittnesbörd om de goda nyheterna om Amanda Loan Firm.
Lyssna, ingen långivare här är villiga att hjälpa dig, utan de är bara här för att slita dig dina surt förvärvade pengar. Min man och jag sökte för lån från olika långivare på nätet men i slutet var vi lurade och lurade av våra pengar genom olika lån företag på nätet.
Vi lånade även pengar för att betala dessa online långivare men i slutet fick vi ingenting.
Jag och min man var i skuld och vi hade ingen att köra till för att få hjälp, vårt familjeföretag rasat och vi kunde inte få pengar för att möta våra dagliga utgifter tills vi infördes till Mrs Amanda som hjälpte oss genom att erbjuda oss ett oskyddat lån.
Kontakta Mrs. Amanda idag för ditt lån och glömma någon här lovar du lån på grund vid den senare slut kommer du inte få något lån från dem.
För mer information om hur du når Mrs Amanda eller följa hennes låneförfaranden, Skriv mig genom någon av min e-post, faridaaguss@gmail.com och kunfarida@outlook.com.
Eller så kan du skicka ett mail till Mrs Amanda på amandaloan@qualityservice.com, amandarichardssonloanfirm@gmail.com och amandaloanfirm@cash4u.com

Unknown sa...

Vittnesmål om hur jag erbjöds ett lån utan säkerhet för bara 2%.
Jag är Farida Agus Setiawati och jag är ett levande vittnesbörd om de goda nyheterna om Amanda Loan Firm.
Lyssna, ingen långivare här är villiga att hjälpa dig, utan de är bara här för att slita dig dina surt förvärvade pengar. Min man och jag sökte för lån från olika långivare på nätet men i slutet var vi lurade och lurade av våra pengar genom olika lån företag på nätet.
Vi lånade även pengar för att betala dessa online långivare men i slutet fick vi ingenting.
Jag och min man var i skuld och vi hade ingen att köra till för att få hjälp, vårt familjeföretag rasat och vi kunde inte få pengar för att möta våra dagliga utgifter tills vi infördes till Mrs Amanda som hjälpte oss genom att erbjuda oss ett oskyddat lån.
Kontakta Mrs. Amanda idag för ditt lån och glömma någon här lovar du lån på grund vid den senare slut kommer du inte få något lån från dem.
För mer information om hur du når Mrs Amanda eller följa hennes låneförfaranden, Skriv mig genom någon av min e-post, faridaaguss@gmail.com och kunfarida@outlook.com.
Eller så kan du skicka ett mail till Mrs Amanda på amandaloan@qualityservice.com, amandarichardssonloanfirm@gmail.com och amandaloanfirm@cash4u.com

Unknown sa...

Hej Am fru, Morgan debra Am en legitim och tillförlitlig lån långivare ger ut lån
på ett tydligt och begripligt villkor på 2% ränta. från
$ 12.000 till $ 7.000.000 USD och Euro bara. Jag ger ut Business lån,
Personliga lån, studielån, billån och lån för att betala räkningar. om du
behöver ett lån vad du behöver göra är att du kontaktar mig direkt
på: morgandebra1986@gmail.com
Gud Välsigne Dig.
Hälsningar,
Morgan debra
E-post: morgandebra1986@gmail.com


Obs: Alla svar måste skickas till: morgandebra1986@gmail.com

mauro sa...

lån erbjudande inom 48 timmar.
Hej Har du ekonomiska bekymmer? Och de som har svårt att få kapital lån från lokala banker och andra finansiella institutioner. Se här E-postadress: maurogiovanni00@gmail.com

whatsapp: 0022961446810

mauro sa...

lån erbjudande inom 48 timmar.
Hej Har du ekonomiska bekymmer? Och de som har svårt att få kapital lån från lokala banker och andra finansiella institutioner. Se här E-postadress: maurogiovanni00@gmail.com

whatsapp: 0022961446810

LAURENT sa...

Lån erbjudande för alla med 2% ränta


Om du behöver ekonomisk hjälp, tveka inte att kontakta oss. Du kan få ett lån i intervallet mellan 50.000 kr och 10.000.000 kr på mycket gynnsamma villkor i all laglighet och tillförlitlighet. För mer information om finansieringsarrangemang, kontakta oss via e-post. E-mail: infoslaina@gmail.com

james sa...

Behöver du ett lån till 2% ränta, vi erbjuder alla typer av lån, om du är intresserad av att få ett lån vänligen kontakta oss via e-post loanoffers842@gmail.com eller whatsap oss +393510651312