fredag, december 05, 2014

DN debatt - Öppna för fler kvotflyktingar, för samtal

Jag skriver idag på DN debatt tillsammans med några andra före dettingar från KD, en ambassadör och några riksdagskollegor.

Det handlar om Sveriges migrationspolitik och konkret om asylregelverken, där jag länge förespråkat nödvändigheten av att på några punkter närma sig övriga EU-länders regelverk. Genom att göra detta tryggar vi en uthålligt fortsatt generös politik i EU-tät, enligt min uppfattning. Om vi inte gör något eller t o m går ännu längre i mer generösa regelverk än övriga EU-länder är jag starkt orolig för att Sverige går in i väggen, fortsätter att klara mottagning, integration och få i arbete alldeles för dåligt (i fortsatt EU-bottenklass), risk för att folkopinionen svänger och att politiken drastiskt läggs om.

Jag har därför startat detta Upprop för en öppen och sansad migrationspolitik, här ytterligare en länk.

Jag skrev också denna, delvis inaktuella, debattartikel på SvD Brännpunkt igår.

Jag är djupt kritisk till Stefan Löfvens impulsiva panikåtgärd att utlysa nyval. Det kommer att ge SD en stor möjlighet att växa ytterligare. (Det kommer också, tror jag, att kunna bli katastrofalt för socialdemokraterna som nu surrar sig vid masten tillsammans med V och MP, likt Mona Sahlin 2010).

I DN debattartikeln föreslår vi några åtgärder på asylområdet, t ex att Sverige borde ta emot fler kvotflyktingar från de verkligt utsatta 3,5 miljoner flyktingarna i läger runt Syrien, där FN nu upphör med mat- och annat bistånd i stor utsträckning vilket är upprörande. Vi menar också att samtal bör kunna föras även med Sverigedemokraterna i riksdagen, att lyssna och samtala innebär inte att man går till mötes men nuvarande isoleringsstrategi gagnar tyvärr SD och är, enligt vår mening, contraproduktiv.

Tillagt den 19 december: Här vår slutreplik i DN. Vi fick uppblåst kritik för en mening, en referens till Rodney Åsberg, som bara underströk en banal sanning, att många resursstarka asylsökanden får avslag. Amnestys replik säger bara en del fakta om asylsökande och flyktingar som vi håller med om.



 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bra debattartikel!

För övrigt. Revolutioner görs väl bara i diktaturer där en befolkning, åsikter mm trycks ner.

Löfvén vägrar att uppföra sig som folk och tala med ett riksdagsparti - är det rimligt att ordna nyval, med de kostnader det innebär, bara för det.

Unknown sa...

Hej

Tackar för en jättebra debattartikel, man hade önskat att fler sympatisörer från sjuklövern kunde ha en så pass nykter syn på det här.

Om partierna fördömmer artikeln som dom brukar göra så blir den dock kontraproduktiv och ger bilden av SD som den enda opositionen i den här frågan. Jag tycker personligen att det behövs ett stort SD som motvikt till dom övriga partiernas tävlan om vilka som är givmildas med våra skattepengar. Jag tror även att man behöver en stark vågmästare för att börja luckra upp blockpolitiken lite, för den form den har tagit nu är inte helt sund.

Dom 4 punkterna ni tog upp, och delar av dom övriga funderingarna, tror jag SD och dess väljare kan ställa upp på direkt. Om borgarna kunde tänka sig att prata med SD och komma överrens i dom här frågorna så uppstår det plötsligt en jättestark majoritet för politiken. Dock är jag helt övertygad om att beröringsskräcken kommer att sätta stopp för det, och om borgarn börjar prata om det utan SD som kommer nog dom flesta bara se det som valfläsk.

Jag har dock en fråga, ni skriver att SD har en dålig människosyn och en fördomsfylld attityd mot invandrare. Att vissa, speciellt lokala företrädare, uttalar sig plumpt är givetis jättetråkigt men finns det något i deras politiska program som visar på det ni påstår?

Patrik

Anonym sa...

Dagisbarnet Stefan Löfven kastar grus omkring sig och vägrar leka med övriga barn i sandlådan. Omyndigförklara denna jubelidiot omgående!

Kalle Byström sa...

Hej,

Mycket, mycket intressant inlägg. En ögon-öppnare som formulerar vad jag tänkt länge. Jag skulle gärna vilja använda tankarna och fakta vidare men när jag letar i statistiken så hittar jag liknande men inte exakt samma siffror. Fråga var har ni hittat siffrorna och hur har ni räknat?

Kalle Byström
kby@live.se

Staffan Danielsson sa...

Kalle Byström, våra siffror speglar enligt min uppfattning verkligheten, dvs info från migrationsverket o dylikt. Nuvarande växande flyktingström till EU, där 20 % o mer väljer Sverige, och typ 35 % av ensamkommande till EU, medför att Sverige under flera år bedöms ta emot 100.000 asylsökande och mer inklusive anhöriga. Min uppfattning är att påfrestningarna kan bli så stora att folkopinionen riskerar att svänga och politiken plötsligt restriktiv. Därför behövs regeländringar i EU-riktning för att trygga en uthålligt generös politik.

Nada sa...

Whatever.

Kör vidare på fascistspåret bara.

Snart är SDs politik störst eller så är det den som visar vägen för vilka som nu regerar ändå.

Även om man nu skulle tycka att tidigare takt har varit rimligt så är den ju ohyggligt mycket högre nu.

Tvärstoppa islamiseringen av Sverige också.

Löfven har väl varit rätt körd hela tiden, snart är nog S det med. När det gäller massinvandring och välfärd är det ju antingen eller som gäller, inte båda delarna.

Anonym sa...

Såg ditt twitter om medievärlden, tack!

Det är helt absurt. En nationalekonom tar sig tid att rätta felaktifgeter i en artikel med info och källor. Hur agerar då medievärlden?
Från Tino, http://www.tino.us/2014/12/etc-och-mediavarlden-granskar-logner/
”Branchtidningen för Sveriges publicister ljuger först om forskningen och retushera sen länkar till forskningen så att deras läsare inte kan se att de ljög.”
”Om svenska journalister ljuger om plus och minus, hur ska allmänheten lita på de i komplexa frågor som invandringens effekt på ekonomin? Inga andra journalister har ifrågasatt ETC och Mediavärldens inkompetenta lögner. Många journalister, som Aftonbladets Pernilla Ericson fortsätter att okritiskt sprida ETCs guide för journalister att ljuga om invandring guide för journalister att granska lögner om invandring.”

Unknown sa...

Vittnesmål om hur jag erbjöds ett lån utan säkerhet för bara 2%.
Jag är Farida Agus Setiawati och jag är ett levande vittnesbörd om de goda nyheterna om Amanda Loan Firm.
Lyssna, ingen långivare här är villiga att hjälpa dig, utan de är bara här för att slita dig dina surt förvärvade pengar. Min man och jag sökte för lån från olika långivare på nätet men i slutet var vi lurade och lurade av våra pengar genom olika lån företag på nätet.
Vi lånade även pengar för att betala dessa online långivare men i slutet fick vi ingenting.
Jag och min man var i skuld och vi hade ingen att köra till för att få hjälp, vårt familjeföretag rasat och vi kunde inte få pengar för att möta våra dagliga utgifter tills vi infördes till Mrs Amanda som hjälpte oss genom att erbjuda oss ett oskyddat lån.
Kontakta Mrs. Amanda idag för ditt lån och glömma någon här lovar du lån på grund vid den senare slut kommer du inte få något lån från dem.
För mer information om hur du når Mrs Amanda eller följa hennes låneförfaranden, Skriv mig genom någon av min e-post, faridaaguss@gmail.com och kunfarida@outlook.com.
Eller så kan du skicka ett mail till Mrs Amanda på amandaloan@qualityservice.com, amandarichardssonloanfirm@gmail.com och amandaloanfirm@cash4u.com